Monday 30 January 2017

BAJA BUTIR NPK DAN BAJA BUAH SAWIT @ baja sawit FOG tandan terlebih

Dalam sektor pertanian dan perladangan terdapat banyak jenis baja  buah untuk tanaman. Perbincangan kita khusus tentang baja sawit.
Baja butir vs baja buah untuk pokok sawit.

Bagi  pokok muda yang masih belum berbuah, kita boleh menggunakan  baja  butir NPK 15-15-15. Sebabnya pokok muda perlukan baja seimbang  bagi tumbesaran pokok sawit

MASAALAHNYA  KITA PAKAI BAJA K TINGGI  TETAPI MASIH PERLUKAH BAJA BUAH

Sebenarnya baja buah merupakan baja tambahan untuk pokok sawit kerana kandungan  unsur yang ada di dalam baja ini biasanya fokus kepada Boron. Boron adalah unsur pelengkap bagi  unsur K tadi. Fungsi boron membantu penyerapan nutrients penting dari tanah ke akar, batang, tandan
dan buah pada pokok sawit menyebabkan
buah menjadi lebat.

Jawapan permasalahan sama ada perlu pakai atau tidak baja tambah buah ni adalah, bergantung kepada keadaan kebun sawit kita.

Sekiranya kita pakai baja butir NPK sahaja dan hasilnya  lebih 0.5 tan seekar sebulan, itu rasanya sudah memadai maka tidak perlulah memakai baja buah.

Tetapi jika kita ingin  hasil lebih dari 1 tan seekar sebulan, maka  boleh gunakan baja NPK dengan baja buah.

Namun, sekiranya kita telah menggunakan baja butir NPK sahaja , namun hasilnya sangat  sedikit hanya  beberapa ratus kilo sahaja seekar, itu menunjukkan  pokok kita memang tidak cukup baja buah. Bagi  kes sebegini, bolehlah dirawat pokok sawit dengan baja buah  yang mengandungi unsur Boron.

#bajasawitfog
#fogoptimumoilpalmsawit
Wsp +60134915479
Shida

No comments:

Post a Comment