Saturday 28 January 2017

KENAPA POKOK SAWIT SAYA BERBUAH TETAPI JADI KURUS BOLEH BANTU SAYA ?

Masalahnya begini bila pergi ke ladang, pokok sawit berbuah sangat lebat tetapi semakin lama semakin kurus dan sangat meruncing ke atas. Perkara ini sungguh merunsingkan saya dan juga kami peladang sawit. Kenapa boleh jadi begini?

Jawapan 1:

Apabila pokok sawit kurus meruncing bahagian atas. Ianya berlaku sebab pokok tidak mendapat zat cukup. Iaitu tiada unsur Phosphorous.

Kenapa  boleh  berlaku begini kerana apabila kita tidak  memberi   pokok baja   butir NPK  yang secukupnya. Mungkin kita hanya tabur baja Urea padi dan yang paling teruknya kita hanya tabur booster buah sawit sahaja.

Akibatnya pokok memang berbuah lebat mula-mula . Tapi lama kelamaan  menjadi rosak. Akhirnya pokok sawit  tidak berbuah langsung.

Kesan Apabila Pokok Kurus Meruncing

Apabila pokok meruncing, baja dan air tak dapat diagih dengan betul iaitu akan tersekat bahagian runcing tu.

Akibatnya pokok tak dapat baja dengan normal. Lalu lama kelamaan hasil sawit pun kurang.

Cara Merawat Pokok Meruncing

Memandangkan pokok ini tidak  mendapat agihan  baja dengan baik, maka kita perlu sediakan baja tandan buah yang mudah diserap oleh pokok  bagi mengekalkan  pengeluaran  hasil sementara sambil  memulih pokok sawitnya.

Bentuk baja tandan buah sawit yang terbaik adalah baja cecair organik. Pastikan baja tersebut berkualiti yang memang terbukti berkesan. Juga dapat membantu meningkatkan serapan baja butir NPK menjadi lebih berkesan.

Oleh itu,  pokok akan terus berbuah sangat  lebat besar dan padat. Manakala pokok terus subur besar dan hidup lebih lama.

#optimumoilpalmsawit
#bajasawit
#fogbajasawit
Wsp +60134915479

No comments:

Post a Comment